Brit kutatók szerint középkorúakban a hat óránál kevesebb illetve a nyolc óránál több alvás az agyműködés hanyatlásával hozható összefüggésbe.

Ennek a mentális hanyatlásnak a mértéke annak felel meg, mintha a személy négy-hét évvel idősebb lenne„A mai 24 órás társadalomban az az elvárás, hogy minél többet belezsúfoljunk az életünkbe” – nyilatkozta a tanulmány szerzője, Jane Ferrie, a londoni University College Orvosi Karának kutatója.

„A munka/magánélet egyensúllyal kapcsolatos küzdelem következtében az emberek az értékes alvásidőt áldozzák fel azért, hogy minden feléjük irányuló elvárást teljesíthessenek. Kutatásunk azt mutatja, hogy ez negatív hatást gyakorolhat kognitív működésükre.”

A kísérlet alapján nők körében az éjjelente hét órát alvók esetében mérték a legmagasabb kognitív értékeket, őket követték azok, akik hat órát aludtak. Férfiak esetében a kognitív funkció a hat, hét és nyolc órát alvók esetében hasonlónak mutatkozott. A hat óránál kevesebbet, illetve nyolc óránál többet alvók esetében azonban alacsonyabb kognitív értékeket mértek. Ezek nem meglepő tények az alvással kapcsolatban, hiszen testünknek ennyi alvásra van szüksége.

 

Ferrie elmagyarázta, hogy az éjszaka zajló biológiai folyamatokat figyelembe véve az alvás látja el a szervezetet a napi pihenési és regenerálódási szükségleteivel. Bár az emberek többségének éjjelente hét óra a legmegfelelőbb, sokan tökéletesen működnek ennél kevesebb vagy több alvásidővel is. Azt azonban nem lehet pontosan tudni, miért éppen a hét óra az optimális, és miért jár negatív hatással a túl sok alvás.

„A krónikus alváshiány olyan hormonok és vegyületek termelődéséhez vezet a szervezetben, amelyek növelik a szívbetegség, a stroke és más betegségek, például magas vérnyomás, magas koleszterinszint, cukorbetegség és elhízás kockázatát” – tette hozzá a Sleep folyóirat május 1-i számában megjelent tanulmány szerzője.